فارس، پيشرو در برگزاري رويدادهاي گردشگري


یکی از ویژگی‌های مثبت کلان‌شهر شیراز مشارکت فعال شهرداری و دستگاه‌های اجرایی در برگزاری رویدادهای گردشگری است

فاطمي

سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: به‌جز کلان‌شهر شیراز باید تحرکی برای برگزاری رویدادها در سایر شهرستان‌های فارس ایجاد شود و شهرداری‌ها هم برای برگزاری این برنامه‌های فرهنگی و گردشگری حضور فعال پیدا کنند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: بسیاری از رویدادها به‌واسطه سوغات‌ شهرستان‌های فارس همانند مسقطی لاری برگزار می‌شود و مورد استقبال گردشگران هم قرار می‌گیرد.

 فاطمی برگزاری رویدادها در یک‌زمان مشخص، وجود اصالت و هویت فرهنگی و ایجاد تورهای گردشگری را مهم‌ترین شاخصه برگزاری رویدادهای گردشگری اعلام و تأکید کرد: رویدادها نباید تنها در شیراز برگزار شود بلکه در سایر شهرستان‌ها هم در دستور اجرا قرار گیرد، چراکه گستره فارس غنی از رویکردهای گردش و تنوع اقلیمی است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه برنامه‌های گردشگری ادبی بیشتر بنیه فکری دارد و یک پشتوانه است که باید به محور تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: گردشگری ادبی متفاوت با سایر انواع گردشگری‌هاست درواقع یک اتاق فکر محسوب می‌شود که در موضوعات مختلف متمرکز می‌شود.

فاطمی در خصوص برگزاری رویداد ملی گردشگری خلاق با روایت قصه درخت نیز گفت: این برنامه بر درختان دیر زیست تمرکز کرده و ایران یکی از غنی‌ترین کشورها در این حوزه است.

او تصریح کرد: درصورتی‌که درختان دیر زیست به‌عنوان یکی از آثار جهانی در حوزه طبیعی و در فهرست جهانی ثبت شوند، قطعاً می‌توان یک هویت اجتماعی و فرهنگی ایجاد و برای توسعه گردشگری، مبنا تعریف کرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: مبنای ما این است که سال آینده چند موضوع تخصصی در گردشگری ادبی راه‌اندازی کنیم جدایی از شیراز که در محورهای حافظ و سعدی برنامه‌های خوبی را انجام دادند می‌توان به موضوع محور فلسفه در اصفهان، اشراق در سهرورد زنجان، عرفان در خوی، حکمت و منطق و …اشاره کرد که مرتبط با مفاخر فرهنگی در مناطق مختلف و معرف ادبیات، فلسفه و تاریخ است.

فاطمی در خاتمه به برگزاری هزار و یکمین سالگرد فرو دسی در طوس به میزبانی وزارت فرهنگی اشاره کرد.

در ادامه امیرحسین حکمت نیا مسئول میز ملی ادبی کشور گفت: فارس به‌ویژه شهر شیراز خاستگاه گردشگری ادبی است و میزهای تخصصی گردشگری در این شهر راه‌اندازی شده است.

مسئول میز ملی ادبی کشور به تعدد و تنوع ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری و فرهنگی دراستان فارس اشاره کرد و افزود: در واقع هدف از برگزاری میز گردشگری ادبی استفاده از ظرفیت و ایده‌های افراد متخصص در راستای تبدیل گردشگری موضوعی به محصولی تجاری و قابل‌عرضه است.

او در خصوص برگزاری رویداد ملی گردشگری خلاق با روایت قصه درخت نیز گفت: حفظ روایت‌ها موجب ارزش گذاشتن بر گردشگری همچنین تمایل و جذب بیشتر گردشگران به بازدید جاذبه‌ها می‌شود و برپایی چنین رویدادهایی تأثیر به سزایی در معرفی داشته‌های فرهنگی استان دارد.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه روایتگری در گردشگری توسعه گردشگری ادبی را در پی دارد گفت: این رویداد ملی دارای دو بخش علمی در قالب سخنرانی اساتید دانشگاهی و بخش عملی در قالب اجرای تورهای گردشگری و آشناسازی علاقه‌مندان بادرختان و باغ‌های تاریخی است.

حکمت نیا همچنین اجرای مراسم آیینی عروسی درخت نارنج، برگزاری مسابقه عکس ملی سایه‌های مخملی و انتشار مجله الکترونیکی روایتگری قصه درخت را از دیگر برنامه‌های این رویداد ملی برشمرد.

 گفتنی است رویداد ملی گردشگری خلاق با روایت قصه درخت با پیوست گردشگری ادبی و روایتگری در شهر شیراز به‌عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا به مدت دو روز برگزار شد. طراحی و اجرای این رویداد ملی توسط آموزشگاه سما شیراز، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و به همت شهرداری شیراز و سازمان سیما و منظر شهرداری ویاری گروهی از فعالان گردشگری فارس برگزار شد.

در این رویداد سخنرانی‌های اساتید ملی دانشگاهی با موضوع‌های تخصصی درخت انسان و سفر، نقش درخت نخل بر هنر پیش‌ازتاریخ در جنوب شرق ایران، روایتی از معنا و مفهوم نقش درخت در ایران، روایتگری درخت در مسیرهای گردشگری خلاق ادبی، سرو کهن ابرکوه، مسیر گردشگری سروهای کهن ایران و روایتگری گردشگری درختان کهن‌سال منطقه کاشان و ...

برگزار شد و مورد استقبال عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

روابط عمومي انجمن

1402/12/21

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top