بازاریابی سبز چیست؟


بازاریابی سبز

 

 

بازاریابی سبز (Green Marketing) چیست؟

 

وقتی صحبت از خرید محصولات به‌صورت آنلاین می‌شود، مشتریان نسبت به محصولات انتخابی خود، آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه همه ما از نزدیک با تاثیرات زیست‌محیطی آشنا هستیم، بنابراین خرید محصولی که دوست‌دار محیط زیست باشد، برای ما اهمیت بیشتری خواهد داشت. اکثر شرکت‌های موفق جهانی، برای اتخاذ روش‌های جدید در جذب مشتریان جدید به بازاریابی سبز روی آورده‌اند. وقت آن رسیده که کسب‌وکار شما هم در این مسیر قدم بردارد. در این مقاله راتین، به تعریف Green Marketing، ویژگی‌ها، استراتژی‌ها و مزایای آن در بازاریابی می‌پردازیم.

بازاریابی سبز (Green Marketing) که به‌عنوان  بازاریابی زیست‌محیطی و یا بازاریابی پایدار نیز شناخته می‌شود، زمانی است که یک کسب‌وکار در فرایند تولید محصولات خود تغییراتی ایجاد می‌کند که بر مزایای محیط‌ زیستی استوار هستند. بازاریابی سبز شامل توسعه، بازاریابی و توزیع محصولاتی است که برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط‌ زیست طراحی و تولید شده‌اند.

بازاریابی سبز در محدوده مسئولیت اجتماعی کسب‌وکارها قرار می‌گیرد و به تغییرات نیازهای کاربران امروزی پاسخ می‌دهد.

امروزه مصرف‌کنندگان بسیار بیشتر از گذشته نگران حفاظت از محیط‌زیست هستند و می‌خواهند سهمی در این کار داشته باشند. به همین دلیل کسب‌وکارها با طراحی و تولید محصولات دوست‌دار محیط‌ زیست می‌توانند به‌راحتی این نیاز مصرف‌کنندگان خاص خود را برطرف کنند.

جالب است بدانید ۴۹% از مصرف‌کنندگان در جهان تمایل به پرداخت مبالغ بالاتر از حد متوسط برای محصولاتی با استانداردهای کیفی و ایمنی دارند.

 علاوه‌براین، مصرف‌کنندگان مایلند برای محصولات ارگانیک ۴۵% بیشتر، برای محصولات تولید شده با مواد پایدار ۳۸% بیشتر و برای محصولات با ادعای مسئولیت اجتماعی ۳۰% بیشتر پرداخت کنند.

کسب‌وکارها و طراحی و تولید محصولات دوست‌دار محیط‌ زیست

پارادایم اصلی بازاریابی سبز

Green Marketing  تنها به مفهوم تولید و ترویج محصول و خدمات با ویژگی‌های محیط‌زیستی نیست. این روش بازاریابی، شامل اصلاح نام تجاری و ایجاد تغییراتی اساسی در فرایند تولید نیز می‌شود. وقتی پیامدهای جهانی محصولات و سبک زندگی خود را بر محیط‌زیست می‌بینیم، بازاریابی سبز در واقع یک دیدگاه متفاوت در بازاریابی خواهد بود. اینکه یک نام تجاری چطور می‌تواند برای برآوردن نیازها و خواسته‌های مشتری خود، حداقل آسیب را به محیط‌زیست وارد کند. راز این کار در تغییر فرایندها نهفته است.

تاریخچه بازاریابی سبز در جهان

مفهوم بازاریابی سبز برای اولین بار در سال 1975 در سمیناری با ماهیت بازاریابی محیط‌زیستی مطرح شد. در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990، اصطلاح Green Marketing پُررنگ‌تر شد. نقطه عطف این نوع بازاریابی، کتاب‌هایی بود که با عنوان بازاریابی سبز منتشر شدند. این کتاب‌ها توسط کن ‌پتی (1992) در انگلستان و ژاکلین اوتمن (1993) در ایالات متحده، منتشر شدند. به گفته پیتی (2001) توسعه بازاریابی سبز، 3 مرحله یا فاز مختلف به شرح زیر دارد:

مرحله اول فاز زیستی

مرحله اول بازاریابی سبز به‌عنوان «Ecological» شناخته شد. در طول این دوره، تمامی اقدامات بازاریابی به حل مشکلات محیط‌زیستی کمک می‌کرد.

مرحله دوم -فاز محیطی

فاز دوم این نوع بازاریابی، «Environmentally» بود که روی فناوری‌های پاک متمرکز شد. این فناوری‌های پاک شامل مفهوم محصولات نوآورانه جدیدی بود که کمتر منجر به آلودگی و تولید زباله می‌شدند.

 مرحله سوم فاز پایدار

مرحله سوم بازاریابی سبز، «Sustainable» بود که در اواخر دهه 1990 و اوایل سال 2000 مورد توجه قرار گرفت. اینجا بود که اصطلاح «توسعه پایدار» شکل گرفت. اصطلاحی که به مفهوم، توانایی نسل آینده برای برآورده کردن نیازها بدون قربانی کردن نیازهای امروزی بود.

مفهوم بازاریابی سبز برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ در سمیناری با ماهیت بازاریابی محیط‌زیستی مطرح شد.

ویژگی‌های بازاریابی سبز

Green Marketing  روی فروش محصولات و خدمات بر اساس مزایای زیست‌محیطی تمرکز دارد. ویژگی‌های اصلی این بازاریابی شامل اتخاذ شیوه‌های تجاری پایدار، اطلاع‌رسانی مزایای زیست‌محیطی محصول، تولید محصولات سازگار با محیط‌زیست و استفاده از بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر است.

گرین واشینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک کسب‌وکار بدون صداقت ادعا می‌کند محصولاتش سازگار با محیط‌زیست هستند.

اهداف بازاریابی سبز

هر بخش از کسب‌وکار، از تولید و بسته‌بندی گرفته تا تبلیغات و روابط عمومی، تحت تاثیر بازاریابی سبز قرار می‌گیرد. هدف اصلی این نوع بازاریابی، تمرکز روی یک هدف و کسب سود از طریق توسعه پایدار است.

بازاریابی سبز فرایندی است که نه تنها بر اساس سیاست‌ها و رویه‌های سازگار با محیط‌زیست عمل می‌کند، بلکه مصرف‌کنندگان را به استفاده از محصولات سازگار با محیط‌زیست ترغیب می‌کند. Green Marketing به این علت مهم است که به مصرف‌کنندگان آموزش می‌دهد چطور اقدامات یک کسب‌وکار می‌تواند تاثیرات مثبتی روی شرایط زیست‌محیطی داشته باشد. در ادامه اهداف دیگری نیز وجود دارند که به آن‌ها می‌پردازیم.

اجتناب از تولید ضایعات

در بازاریابی سبز، کسب‌وکارها با ایجاد یک روش جدید بسته‌بندی مانند استفاده از محصولات زیست‌تخریب‌پذیر (می‌توان آن‌ها را با روش‌های بیولوژیکی تجزیه کرد)، کاهش مصرف آب برای تولید محصول و کاهش میزان ضایعات به کاهش میزان ضایعات و تاثیرات منفی یک محصول کمک می‌کنند. گرین مارکتینگ به همان اندازه که نگران افزایش تولید ضایعات در جهان است، به دنبال ارائه یک چهره دوست‌دار محیط‌زیست برای عموم مردم نیز هست.

تولید مجدد محصولات

فرایند تولید یا مواد اولیه‌ای که برای تولید یک محصول استفاده می‌شوند، قابل تغییر هستند. به این ترتیب می‌توان تاثیر محصولات بر محیط‌زیست را کاهش داد. به‌‌عنوان‌مثال برند Method برای تولید محصولات خود از مواد اولیه با پایه گیاهی استفاده می‌کند، بنابراین محصولاتش برای انسان ایمن‌تر بوده و حتی برای حیوانات خانگی که ممکن است آن‌ها را بخورند، سمی نیست. از همه مهم‌تر محصولات محلول در آب هستند و با محیط زیست سازگارترند.

 سوددهی بیشتر

کسب‌وکارهایی که محصولات سبز تولید کرده و روی بازاریابی سبز متمرکزند، نه تنها می‌خواهند خود را به‌عنوان نماینده‌ای مسئولیت‌پذیر در راستای اهداف حفظ محیط‌زیست نشان دهند، بلکه می‌خواهند در این راستا، سودی نیز به‌دست آورند. Green Marketing به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا زیرمجموعه‌ای از جمعیت مصرف‌کنندگانی داشته باشند که اندکی بیشتر به‌دنبال کاهش ردپای خود در محیط‌زیست هستند. این گروه افراد هر روز در حال افزایش هستند که خود می‌تواند سود قابل‌توجهی برای کسب‌وکارهای سبز داشته باشد. پس به‌دنبال طراحی پرسونایی جدید برای کسب‌وکار خود باشید.

تغییر مثبت فرایندها

مصرف‌کنندگان تنها کسانی نیستند که باید به اثرات محیط‌زیستی توجه کنند. بازاریابی سبز تمامی کسب‌وکارها را تشویق می‌کند تا از منابع پایان‌پذیری مانند آب و برق به‌درستی استفاده کنند. تغییر فرایندها در کسب‌وکارها به معنای استفاده از مواد تجدیدپذیر، استفاده از منابع انرژی جایگزین و پیدا کردن راهی برای ارائه محصولاتی با کمترین میزان آسیب به محیط‌زیست است.

 پیام‌های سازگار با محیط زیست

بزرگ‌ترین دستاورد Green Marketing، پیام‌رسانی است. این روش بازاریابی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری در مورد انتخاب محصولات مورد نیازشان داشته باشند. اگر بدانید که با خرید یک محصول سبز می‌توانید اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهید، حاضرید مبلغ بیشتری برای آن پرداخت کنید. پیام‌رسانی روشی موثر برای آموزش عموم مردم در مورد محیط‌زیست است.

هدف اصلی بازاریابی سبز، تمرکز روی یک هدف و کسب سود از طریق توسعه پایدار است.

دلایل رشد بازاریابی سبز

طبق گزارشات موسسه ملی بازاریابی ایالات متحده، در حال حاضر 80% از مصرف‌کنندگان درگیر Green Marketing هستند. این افراد بخشی از جمعیتی را تشکیل می‌دهند که به دنبال سبک زندگی ارگانیک و پایدار هستند.

این جمعیت همواره از محصولات سازگار با محیط‌زیست، حمایت می‌کنند. این افراد که به آن‌ها LOHAS گفته می‌شود، اصلی‌ترین خریداران محصولات سبز هستند و این قدرت را دارند که سایر مصرف‌کنندگان را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

Green Marketing معمولا پُرهزینه‌تر از دیگر روش‌های بازاریابی است، اما به این مفهوم نیست که کسب سود برای شرکت‌ها سخت باشد. با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای خرید محصولات سازگار با محیط‌زیست و پایدار، هر روز بر تعداد کاربرانی که به دنبال یک زندگی سالم هستند بیشتر می‌شود. احساس مسئولیت درباره محیط اطراف و تاثیری که هر فرد روی محیط‌زیست دارد، در واقع عامل اصلی رشد بازاریابی سبز است.

آمیخته بازاریابی سبز

مانند بازاریابی سنتی که در آن آمیخته بازاریابی مشخص می‌شود، کسب‌وکارها از آمیخته بازاریابی سبز برای بهره‌گیری از عناصر بازاریابی و دریافت بهترین پاسخ از مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنند. 4P در آمیخته Green Marketing به شرح زیر هستند.

محصول (Product)

در آمیخته Green Marketing در طراحی و توسعه محصولات باید از منابع کمتر، بدون ایجاد آلودگی و فاقد مواد سمی استفاده شود. محصولات باید حافظ محیط‌‌زیست باشند و مضرات محصولات دیگر را نداشته باشند.

قیمت (Price)

قیمت‌ها نقش بسیار مهمی در بازارهای سبز ایفا می‌کنند، چون مشتریان تنها در شرایطی حاضرند هزینه بیشتر پرداخت کنند که بدانند بهترین محصول را از نظر طراحی، عملکرد، جذابیت و یا هر چیز دیگری خریداری خواهند کرد. بنابراین مشتری با فرض اینکه محصول تاثیر بدی روی محیط‌زیست ندارد برای آن مبلغ بالاتری می‌پردازد.

تبلیغ (Promotion)

تبلیغات در Green Marketing ممکن است به 3 روش زیر انجام شود.

  •  تبلیغاتی که رابطه بین محصول و محیط‌زیست را نشان می‌دهند.
  •  تبلیغاتی که سبک زندگی ارگانیک و سبز را ترویج می‌دهند.
  •  تبلیغاتی که مسئولیت اجتماعی کسب‌وکار را نشان می‌دهند.

مکان (Place)

مکان، در واقع در دسترس بودن محصول را نشان می‌دهد. بنابراین بازاریابان سبز باید تکنیکی بهینه برای در دسترس قرار دادن محصول انتخاب کنند که بیشترین تاثیر را روی مشتریان بیشتری بگذارد.

این یک واقعیت است که هر محصولی که تولید می‌شود، انرژی مصرف کرده و همین‌طور باعث تولید زباله خواهد شد. بازاریابی سبز، یک ابتکار بازاریابی عالی برای کسب‌وکارها خواهد بود. به شرطی که به‌درستی آن را اجرا کنند.

شیوه‌های بازاریابی سبز

Green Marketing شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و فرایندها برای ایجاد یک تصویر سازگار با محیط‌زیست از کسب‌وکار برای مخاطبان هدف است. در این راستا می‌توانید شیوه‌های زیر را در پیش بگیرید.

  • از مواد بازیافتی و تجدیدپذیر برای تولید محصولات استفاده کنید.
  • از انرژی‌های سبز مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد و انرژی گرمایی زمین در فرایند تولید محصولات استفاده کنید.
  • در تولید محصولات از مواد سمی که برای محیط‌زیست مضر هستند، استفاده نکنید.
  • محصولاتی بسازید که قابل استفاده مجدد و همچنین قابل بازیافت باشند.
  • میزان بسته‌بندی محصول را کاهش داده یا از بسته‌بندی‌های سازگار با محیط‌زیست یا زیست‌تخریب‌پذیر استفاده کنید.

با اصول Green Marketing آشنا شوید.

اصول بازاریابی سبز

بازاریابی سبز نیز اصولی دارد که کسب‌وکارها باید طبق آن پیش بروند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، Green Marketing نیازمند محصولات، خدمات و فرایند‌هایی است که نه تنها با محیط‌زیست سازگار هستند، بلکه برای تمامی افراد جامعه نیز مفید خواهند بود. اصول Green Marketing به شرح زیر است.

بازاریابی مصرف‌گرا

بازاریابی مصرف‌گرا به مفهوم درک فعالیت‌های بازاریابی از دیدگاه مصرف‌کننده است تا یک رابطه پایدار و سودآور شکل گیرد.

بازاریابی نوآورانه

بازاریابی نوآورانه میگوید، همه ما می‌دانیم جهان همواره در حال تغییر است، به همین دلیل، سلیقه و ترجیحات مشتری نیز تغییر می‌کند. بنابراین کسب‌وکارها باید به دنبال روش‌های جدید و بهبود یافته باشند تا به‌راحتی مشتریان خود را از دست ندهند.

 بازاریابی ارزش مشتری

طبق این مفهوم، کسب‌وکارها باید منابع خود را به محصول و خدماتی اختصاص دهند که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. پس نباید صرفا روی تغییر بسته‌بندی یا سرمایه‌گذاری هنگفت روی تبلیغات تمرکز کرد. وقتی محصول، ارزشی به مشتری اضافه می‌کند، مشتری نیز آن را ارزش‌‌گذاری خواهد کرد. البته باید اول مشخص کنید که پرسونای کسب‌وکار شما چیست.

بازاریابی اجتماعی

ماموریت کسب‌وکارها باید به‌صورت گسترده در قالب مسئولیت اجتماعی تعریف شود نه اینکه فقط روی محصول متمرکز باشد. وقتی کسب‌وکاری ماموریتی را بیان می‌کند که در آن رفاه اجتماعی نهفته است، کارمندان شرکت احساس غرور کرده و برای رسیدن به یک هدف والا به‌خوبی کار می‌کنند.

ماموریت بازاریابی

طبق این اصل در بازاریابی سبز، تصمیماتی که در تیم بازاریابی گرفته می‌شوند باید منافع و خواسته‌های مصرف‌کننده، نیازهای شرکت و رفاه اجتماعی را پوشش دهند.

با استراتژی های بازاریابی سبز آشنا شوید.

استراتژی بازاریابی سبز

وقتی صحبت از Green Marketing می‌شود، کسب‌وکارها باید خیلی مراقب باشند که دچار Green Washing نشوند. در این راستا می‌توانید از استراتژی‌های سبز زیر استفاده کنید.

 Green Design – طراحی سبز

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی سبز، طراحی محصولات و خدمات سبز از ابتداست. این به معنای اتخاذ و اجرای استراتژی‌های سبز در مراحل برنامه‌ریزی، طراحی و فرایندهای ساخت و بسته‌بندی محصولات خواهد بود.

یکی از نمونه‌های موفق استراتژی طراحی سبز، برند کوکاکولا است. این برند با هدف آلایندگی صفر در محصولات خود تا سال ۲۰۳۰، روی تولید بطری‌های کاغذی سرمایه‌گذاری کرده است.

 Green Product Origin – ریشه محصول سبز

مصرف‌کنندگان امروز منشاء محصولات مصرفی را واکاوی می‌کنند. بنابراین کسب‌وکارها باید بسیار مراقب مواد اولیه‌ای باشند که در تولید محصولات از آن‌ها استفاده می‌شود. انتخاب نوع مواد و فرایندهای تولید پایدار کسب‌وکار خود را برجسته کنید و به مشتریان هدف نشان دهید که محصول چطور با نگرانی‌های آن‌ها در مورد محیط‌زیست هماهنگ است.  پس محصولات پایدار و سازگار با محیط‌زیست تولید کرده و از مواد اولیه قابل بازیافت و تجدیدپذیر استفاده کنید.

 Green Positioning – ایجاد موقعیت سبز

موقعیت سبز ایجاد کنید، به این مفهوم که با ارائه اطلاعات در مورد ویژگی‌های محصول سازگار با محیط‌زیست، تصویر درستی از برند را در ذهن مشتری تداعی کنید. محصولات سبز تنها زمانی از نظر تجاری موفق هستند که موقعیت مناسبی در میان کاربران هدف پیدا کنند.

 Green Pricing – قیمت‌گذاری سبز

قیمت‌گذاری سبز به مشتریانی که به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند، اجازه می‌دهد تا از سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها روی طراحی، تولید و عرضه محصولات سبز حمایت کنند. به این ترتیب آن‌ها به صورت فعال در این مسیر شرکت کرده و از پرداخت هزینه بیشتر برای محصولاتی که ضرری برای محیط‌زیست ندارند، احساس رضایت می‌کنند.

واقعیت آن است که هزینه تولید محصولات و فرایندهای کمتر پایدار یا کمتر سازگار با محیط‌زیست, اغلب ارزان‌تر است. با این حال، کسانی هستند که حاضرند ۱۰% تا ۱۵% بیشتر برای محصولات و خدماتی بپردازند که ویژگی‌های مورد نظر آن‌ها را دارند، پس:

  • از شیوه‌های پایدار استفاده کنید.
  • با ارزش‌های مشتریان هماهنگ شوید.
  • به رفاه، امنیت و نیازهای مشتریان اهمیت دهید.
  • شیوه‌های تجاری شفاف داشته باشید.

 Green Packaging – بسته بندی سبز

بسته‌بندی سبز (بسته‌بندی پایدار) یکی دیگر از استراتژی‌هاست که کسب‌وکارها با استفاده از آن، مشتریان دوست‌دار محیط‌زیست را جذب می‌کنند. بسته‌بندی سبز یا بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر و قابل بازیافت تاثیر بسیار کمی در مصرف انرژی داشته و از طرفی ضرر بسیار کمتری برای محیط زیست دارد.

از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا برای کاهش ردپای محیط‌زیستی کسب‌وکار خود استفاده کنید.

 Green ADS – تبلیغات سبز

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند موفقیت کسب‌وکارها در بازاریابی سبز را تضمین کند، استفاده از روش‌های تبلیغات آنلاین به جای چاپ بروشورها، مجلات و کاتالوگ‌هایی است که به‌درستی قابل بازیافت نیستند. از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا برای کاهش ردپای محیط‌زیستی کسب‌وکار خود استفاده کنید.

 Green Campaigns – کمپین های سبز

جمعیت‌شناسی یکی از جنبه‌های کلیدی در هر کمپین بازاریابی سبز است. هدف قرار دادن گروهی از افراد که هیچ علاقه‌ای به محصولات پایدار و دوست‌دار محیط‌زیست ندارد، اشتباه بزرگی است. سوال اصلی اینجاست که چه نوع مصرف‌کننده‌ای جذب چنین رویکردی در کسب‌وکارها می‌شود؟ بنابراین در کمپین‌های بازاریابی خود، جمعیتی از مخاطبان را هدف قرار دهید که محیط‌زیست برای آن‌ها یک دغدغه است. از طرفی می‌توانید در کمپین‌های سبزی مانند برنامه بازیافت محلی، اهدای مبلغی برای کمک به انجمن‌های محیط‌زیستی، اهدای زیرساخت‌های پایدار برای سوخت‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشید و یا ارائه سطل‌های کمپوست به مشتریان خود شرکت کنید.

Green Shipping – حمل و نقل سبز

خودروهای حمل بار از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند که تاثیری جبران‌ناپذیر روی محیط‌زیست دارد. کامیون‌ها، هواپیما، ماشین‌ و موتور از بزرگ‌ترین عوامل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. برای کاهش ردپای محیط‌زیستی کسب‌وکارتان می‌توانید به جای ارسال خرده محصولات، آن‌ها را به‌صورت عمده ارسال کنید. یکی دیگر از روش‌های حمل‌ونقل سبز، ارائه پیشنهاد به مشتری برای قرار دادن چندین سفارش در یک بسته واحد است.

Green Alliance – اتحاد سبز

با مصرف‌کنندگان همبستگی محیط‌زیستی برقرار کنید. با اهدای کمک به سازمان‌های غیرانتفاعی و فعال در حوزه حفظ محیط‌زیست می‌توانید بخشی از یک اتحاد سبز بوده و سطح بالای مسئولیت اجتماعی خود را به رخ رقبا بکشید.

Green Disposal – بازیافت و دفع سبز

در دفع یا بازیافت سبز، تمامی جنبه‌های عمر محصول در نظر گرفته می‌شود. از تولید تا بازیافت، همه‌چیز باید پایدار باشد. بنابراین به‌عنوان کسب‌وکاری که روی بازاریابی سبز تمرکز کرده‌اید، باید فکری به حال بازیافت محصولات خود کنید.

بازاریابی سبز (Green Marketing)، اساسا شامل همه چیز در مورد تولید، توسعه و ترویج محصولات و خدماتی است.

مزایای بازاریابی سبز برای کسب‌وکارها

با بازاریابی سبز، محصولات به روشی کاملا پایدار ساخته می‌شوند، حاوی مواد سمی نخواهند بود، از مواد اولیه بازیافتی یا تجدیدپذیر ساخته شده، بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر داشته و برای بازیافت طراحی شده‌اند.

زمانی‌که یک کسب‌وکار بتواند محصولات خود را به روشی سازگار با محیط‌زیست بسازد، به کاربران خود نشان می‌دهد که به مسئولیت اجتماعی متعهد است. این موضوع به شدت روی شهرت برند تاثیر می‌گذارد. از طرفی این روش تولید در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های بسته‌بندی و مصرف انرژی خواهد شد. ممکن است هزینه اولیه برای قدم گذاشتن در مسیر بازاریابی سبز، بالاتر باشد اما در درازمدت بازگشت سرمایه بالایی دارد.

بازار هدف کسب‌وکارهایی که از بازاریابی سبز استفاده می‌کنند، مشتریانی است که به آنچه در دنیا می‌گذرد و به میزان تاثیر محصولاتی که مصرف می‌کنند، اهمیت می‌دهند. آن‌ها با این تفکر که نقش موثری در حفظ‌ محیط‌زیست دارند، محصولاتی را خریداری می‌کنند که سازگار با محیط‌زیست هستند. جالب است که این دسته از مصرف‌کنندگان حتی حاضرند مبلغ بالاتری در مقایسه با محصولات مشابه پرداخت کنند که خود می‌تواند در درازمدت حاشیه سود خوبی برای کسب‌وکارها داشته باشد.

به‌طور خلاصه مزایای بازاریابی سبز برای کسب‌وکارها به شرح زیر است.

  • ورود به یک بازار جدید
  • افزایش سودآوری
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • کاهش هزینه‌های سربار
  • کمک به محیط‌زیست
  • پرداختن به مسئولیت اجتماعی

 

بازاریابی سبز (Green Marketing)، اساسا شامل همه چیز در مورد تولید، توسعه و ترویج محصولات و خدماتی است که نیازهای مشتری از نظر عملکرد، کیفیت، مقرون‌به‌صرفه بودن، ایمن بودن و در دسترس بودن را بدون ایجاد آسیب برای محیط‌زیست برطرف می‌کند. این شیوه بازاریابی قدمتی طولانی دارد اما متاسفانه کسب‌وکارهای بسیار کمی به اهمیت و ضرورت این روش آگاه هستند. اگر می‌خواهید بازارهای جدید را فتح کنید و به‌عنوان یک کسب‌وکار مسئولیت‌پذیر در میان مشتریان شناخته شوید، Green Marketing را در برنامه‌های خود قرار دهید.

1402/11/01

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top