تاسیسات گردشگری باید گواهی کیفیت خدمات دریافت کنند


 با حضور مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، از سامانه تطبیق و استانداردسازی تاسیسات گردشگری رونمایی شد

رونمایی

آیین رونمایی از سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تاسیسات گردشگری (سیتا)، با حضور یحیی نقی‌زاده مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، روح‌الله حسین‌زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و ‌جهان‌گردی، محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری، مدیران فنی و عامل شرکت‌های تطبیق در هتل آتانا برگزار شد.

نقی‌زاده با بیان اینکه کار اصلی استانداردسازی و ارزیابی تاسیسات گردشگری برعهده بدنه کارشناسی و تخصصی حوزه ارزیابی است، گفت: موضوع تطبیق براساس قوانین و مقررات به عهده وزارتخانه است که نسبت به ارزیابی، درجه‌بندی و قیمت‌گذاری خدمات تاسیسات گردشگری با رعایت حقوق مصرف‌کنندگان اقدام می‌کنیم.

او با اشاره به انجام ارزیابی‌ها براساس ضوابطی که سالانه بروزرسانی می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر بروزرسانی ضوابط هتل‌ها انجام شده و در مرحله نهایی است. همچنین در حوزه ارزیابی ضوابط بوم‌گردی‌ها اقدامات انجام شده و در حال ابلاغ است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، افزود: ۱۱ هزار تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری از معاونت گردشگری و ادارات کل استانی باید در چرخه ارزیابی قرار بگیرند و از طریق سامانه سیتا گواهی کیفیت خدمات دریافت کنند.

نقی‌زاده با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری در چرخه ارزیابی قرار دارند، ادامه داد: در حوزه هتل‌ها بیش از 80 درصد هتل‌های 4 و 5 ستاره در این چرخه قرار دارند و 40 تا 50 درصد موفق به دریافت گواهی کیفیت خدمات شده‌اند.

نقی‌زاده به اهمیت موضوع اخذ گواهی استاندارد کیفیت خدمات اشاره کرد و افزود: گرفتن گواهی‌ استاندارد منوط به گذراندن مراحل و داشتن استانداردهای اجباری ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی است. امیدواریم در قالب این سامانه جدید که نسخه بروزرسانی شده سامانه قبلی است، نقایص و ابهامات گذشته رفع شود و درکارها در امور ارزیابی و تطبیق با سرعت، دقت و شفافیت بیشتری انجام گیرد.

او با اشاره به ۱۸۰ کارشناس ارزیاب، ۴۴ شرکت عامل تطبیق و ۸۰ مدیرفنی تطبیق، ادامه داد: صدور و تمدید مجوز عوامل تطبیق و ارزیابان توسط سامانه سیتا انجام می‌شود. همچنین بخش مکملی مربوط ارزیابی و نظارت تاسیسات گردشگری از طریق اخذ نظرسنجی مردم در قالب پلتفرمی در نظر گرفته شده است که با آسیب شناسی‌ها نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام کنیم.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به طراحی سامانه‌ای در رابطه با استانداردهای ساخت و احداث هتل که صفر تا صد بهره‌برداری را در بربگیرد، ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند سیستم یکپارچه و پیوسته ارزیابی  ارتقای خدمات گردشگری را شاهد باشیم.

نقی‌زاده در پایان از شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی و شرکت مجری برای طراحی این سامانه تشکر کرد و افزود: ادامه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین همچنین تلفیق آن با بدنه متخصص می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت تاسیسات گردشگری، رضایت مردم، جذب بیشتر گردشگر داخلی و خارجی شود.

حسین‌زاده، مدیر عامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و ‌جهان‌گردی با بیان اینکه این سامانه موضوعات مختلف مربوط به تاسیسات گردشگری را ساماندهی خواهد کرد بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، کارشناسان و متخصصان تاکید کرد و افزود: این سامانه، استانداردسازی حکمرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. شرکت‌های تطبیقی که در این مجموعه مشغول به فعالیت بودند به هیچ عنوان حذف نمی‌شوند و به ما در این جریان کمک می کنند.

وی  ادامه داد:‌ در این فرایند استانداردسازی به‌صورت یکپارچه‌ انجام می‌شود که موضوعات را براساس استانداردهای جهانی ساماندهی کنیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و ‌جهان‌گردی با تاکید بر اینکه در این فرایند بخش خصوصی آسیب نمی‌بیند، افزود: با توجه به تدابیر رهبری و ریاست جمهوری مبنی برتقویت و فعال‌تر شدن بخش خصوصی، بخش  هدایت، نظارت و راهبری بر عهده دولت است.

او در ادامه به آماده‌سازی سامانه‌هایی برای گردشگری سلامت و سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: پروژه ایران‌بین (ایران سفر) نیز آماده است، تبلیغات آن انجام شده و به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد که اتفاق بزرگی است.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز با اشاره به جایگاه ویژه گردشگری در دنیا، گفت: صنعت گردشگری چرخ اقتصاد جوامع را به گردش در می‌آورد و بخش خصوصی و دولتی باید در کنار هم از این ظرفیت استفاده کند. در حال حاضر شرایط خوبی وجود دارد برای اینکه در زمینه‌ گردشگری ورودی کارمان را سرعت دهیم‌ و روی گردشگری داخلی نیز کار کنیم.

او با اشاره به گران بودن بسته سفر در ایران، گفت: شرکت‌های هواپیمایی در واقع بنگاه‌داری می‌کنند و از قبال ایرلاین‌ها بنگاه‌هایشان را اداره می‌کنند و با چنین شرایطی معلوم است که بسته سفر گران می‌شود.

او خطاب به دشتی اردکانی که در مراسم حضور داشت گفت: مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم بسته سفر را ارزان کنیم و شاهد گردشگر ورودی به ایران باشیم.

همچنین دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه برنامه هفتم ‌توسعه در مجلس در حال بررسی و کمیته‌های مختلف گردشگری نیز تشکیل شده به تسلط مهندس ضرغامی روی برنامه هفتم توسعه و توضیحات ارائه شده توسط او اشاره کرد.

رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری در ارتباط با صحبت‌های رفیعی مبنی بر تشکیل کارگروه، بیان کرد: بخش خصوصی باید به خودش باور داشته باشد. دولت و مجلس شورای اسلامی قرار است تنها نظارت کند. اگر ما دخالتی در کار بخش خصوصی نکنیم، خودش کارش را انجام می‌دهد. بخش خصوصی می‌تواند بر خود نظارت کند و در کنار نظرسنجی مردم بهترین ارزیاب‌ باشند.

او با اشاره به معرفی بیشتر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کشور و رویدادها، ادامه داد: ما دوست‌دار این هستیم که گردشگری در کشور راه بیفتد و مجلس شورای اسلامی پشت شماست.

روابط عمومی انجمن

1402/04/10

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top