گردشگری ادبی، پر رونق ترین گردشگری جهان


فخری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس: رویداد ملی گردشگری ادبی پارس، اقدامی بی نظیر در سطح کشور بود

فخری

محمود فخری رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس گفت: امروزه صنعت گردشگری یکی از اشتغال‌زا ترین و پردرآمدترین فعالیت‌های اقتصادی است و پیش‌بینی می‌شود که در هزاره سوم، فعالیت غالب اقتصادی در جهان باشد. چرا که کشورهای جهان به‌خصوص کشور‌های در حال توسعه، تلاش گسترده‌ای در جهت گردشگری به اشکال مختلف می‌نماید و فواید آن به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نصیب کشور و مردمان سرزمین خود نموده و موجب رفاه، آسایش و شناخت و حفظ یادمان‌های تاریخی و تفریحی کشور خود شده اند.

وی افزود: بنابر اسناد موجود، گردشگری شهری حدود چهار دهه است که وارد چرخه صنعت توریسم جهان شد و به‌عنوان پایه و اساس دیگر رشته‌های گردشگری درآمد و رشد سرمایه‌گذاری در شهرها و روستاهای پر جاذبه را در پی داشته و به توسعه شهرها و روستاها کمک کرده است.

فخری گفت: در یک دهه اخیر توجه به جاذبه‌های مرتبط با گردشگری ادبی در سطح استان‌ها با هدف توسعه منطقه‌ای مورد توجه قرار گرفته است  تا بتواند راهکاری مناسب برای توسعه گردشگری در سطح منطقه ایجاد کند و در واقع گسترش گردشگری اماکن تاریخی و ادبی ضمن ایجاد اشتغال و درآمد برای گروه‌های مختلف جامعه می‌تواند باعث گسترش امکانات و زیربناها، گسترش سرمایه‌گذاری، توسعه و بهبود حمل و نقل، احیاء و حفاظت از جاذبه‌های تاریخی، احداث تسهیلات اقامتی برای گردشگران و در نهایت باعث توسعه وپیشرفت منطقه گردد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس گفت: در اين بين گردشگري ادبی در زمره قديمي‌ترين و پر رونق‌ترين گردشگري‌ گذشته وحال سراسر جهان قرار دارد در حقيقت این نوع  گردشگري  مي‌تواند به عنوان يکي از مهمترين مولفه هاي توسعه اجتماعي ايفاي نقش کند.

وی افزود: اماکن فرهنگی و ادبی  مي تواند موجب رشد اقتصادي، تنوع فعاليت‌ها و همچنين ايجاد اشتغال و در آمد زايي براي ساکنان منطقه شود. فارس به دليل موقعيت هاي ادبی فراوان مانند وجود آرامگاه‌هاي مطهر معصومين و امام‌زادگان و مشاهیر ادبی و فرهنگی و همچنین  سایت‌های تاریخی و ادبی، مقصدي مناسب برای گردشگران  است. به ویژه گردشگرانی که در زمره گردشگران فرهنگی و ادبی قرار می گیرند .در واقع گردشگری ادبی نقش عمده‌ای در زندگی اجتماعی کشورها ایفا می کند و علاوه بر جنبه های اقتصادی و مالی، باعث ارتباط بیشتر با سایر جوامع می شود و تعامل بین الملل و فرهنگ هایی را که نقاط مشترکی دارند، سبب می شود.

فخری در ادامه تاکید کرد:  این نوع از گردشگری شکلی از گردشگری  است که بر موانع آب و هوایی غلبه می‌کند و با تغییرات فصلی و تحولات آب و هوایی تعداد گردشگران و بازدید از شهرها و اماکن تاریخی دچار تغییر و تحول نمی گردد. برای این نوع گردشگران ، تنها مقصد حائز اهمیت نیست؛ بلکه برای گردشگر تمام مسیر و وقایعی که در طول مسیر با آن مواجه می گردد مهم می باشد. از این رو باید در بسته های سفر که برای این نوع گردشگران طراحی و اجرا می‌شود همواره چنین دیدگاه‌هایی را مدنظر قرار داد.

او گردشگری ادبی را که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین انواع گردشگری در ایران وجهان شناخته می‌شود معرفی کرد و گفت: از آنجا که شهر شیراز به‌واسطه وجود مشاهیر چون حافظ و سعدی و دیگر شعرای نامدار در سطح ایران و جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است لذا همایش ملی گردشگری پارس که با محوریت معرفی مفاهیم، تعاریف، لازمه‌ها و چالش‌های این حوزه در نخستین نشست میزهای گردشگری ادبی فدراسیون گردشگری ادبی با حضور مقامات ملی و استانی باهدف معرفی ظرفیت‌ها و مسیرهای گردشگری ادبی در شیراز، به‌منظور تدوین راهکارهای توسعه گردشگری ادبی برگزار گردید، اقدامی بی نظیر در سطح کشور بود.

او خاطرنشان کرد: شهر شیراز به‌عنوان پایتخت فرهنگ و ادب ایران و جهان همواره کانون توجه شیفتگان و اندیشمندان، شعرا و ادباست و برگزاری این رویداد و برنامه‌هایی این چنینی می‌تواند در رونق بخشیدن به گردشگری ادبی به‌عنوان‌ یکی از مزیت‌های بی‌نظیر گردشگری استان فارس کمک کند.

وی در پایان از تمامی دست‌اندرکاران  برگزاری این رویداد مهم که با تلاش های بی وفقه و شبانه روزی خود موجب سربلندی استان گردیدند صمیمانه تقدیر و تشکر نمود

روابط عمومی انجمن

 

 

1402/02/14

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top