توقف فروش ارز با کارت ملی در صرافی ها


ارز مسافرتی پس از تایید مدارک، بعد از گیت فرودگاه علاوه بر باجه های بانک ملی، از طریق خودپردازهای بانک مرکزی به متقاضیان پرداخت خواهد شد

ارز

امیر هامونی، مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران ضمن ارایه گزارشی از روند راه اندازی این مرکز به تشریح جزییات فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت.

طبق اعلام بانک مرکزی ‌از امروز مسافران می‌توانند بعد از عبور از گیت فرودگاه، علاوه بر باجه بانک ملی، از طریق خودپردازهای مستقر در فرودگاه اسکناس دلار دریافت کنند.

بر پایه تصمیم جدید بانک مرکزی؛ برای مسافرت‌های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده شده است؛ ارز مسافرتی در پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد.

این در حالی است که فروش ارز با کارت ملی که پیش از این در صرافی‌های مجاز انجام می‌شد با رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلا متوقف شد. پس از نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر و تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ورود به بازار ارز نه به‌عنوان ناظر بلکه تنظیم‌گر، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار مرکز مبادله طلا و ارز از دوم اسفندماه خبر داد.

با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در سرفصل‌های تخصیص ارز خدماتی بازنگری می‌شود و از مهم‌ترین سرفصل‌های بازنگری شده ارز خدماتی در مقررات می‌توان به سرفصل‌های ارز درمانی، ارز دانشجویی، ارز ماموریت، ارز مسافرتی، ارز شرکت‌های هواپیمایی داخلی، ارز شرکت‌های ترانزیت زمینی و دریایی است.

بر این اساس از این پس بانک مرکزی ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد، البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز، خریدوفروش ارز به/ از مردم را انجام دهند.

وی گفت: تالار ارز خدماتی و تالار حواله از امروز فعالیت خود را آغاز می کنند و همچنین تابلوی معاملات مسکوکات طلا نیز از هفته آینده در بازار مبادله ارز و طلای ایران راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تالار معاملات سواپ ارزی و سایر ابزارها نیز در آینده در این بازار شروع به فعالیت خواهند کرد افزود: بیش از 60 مورد نیاز ارز خدماتی اعم از مسافرتی، دانشجویی، درمانی، ماموریت، حق الوکاله، چاپ مقالات، شرکت در نمایشگاهها، فدراسیون های ورزشی، شرکت های دانش بنیان و ... شناسایی شده است که در تالار ارز خدماتی تامین خواهند شد.

هامونی خاطرنشان کرد: متقاضیان در این خصوص بایستی با مراجعه به بانکها و صرافی های عامل نسبت به ثبت درخواست و ارایه مدارک اقدام نموده و ارز مورد نیاز متقاضیان پس از بررسی و تایید مدارک توسط نمایندگان دستگاههای ذیربط  مستقر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از طریق شعب بانکی و صرافی ها به آنها ارایه خواهد شد.

هامونی در خصوص تالار حواله نیز گفت: در این بازار صادرکنندگان عمده اعم از فولادی ها، پتروشیمی ها و ... نسبت به عرضه ارز اقدام می کنند و واردکنندگان می توانند ارز مورد نیاز خود را از این تالار تهیه نمایند

وی افزود: مکانیزم کشف قیمت در این تالار بر اساس عرضه و تقاضا بوده و میانگین نرخ در این بازار به صورت روزانه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

روابط عمومی انجمن

1401/12/03

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top